Als manager bedrijfsbureau stuurde hij drie recruiters aan en was verantwoordelijk voor projecten, klantbeheer, KAM en HR van gedetacheerden. Met een oppervlakkige bril zou je zeggen dat zijn nieuwe functie als accountmanager een achteruitgang is. “Accountmanager zijn bij Acutec, onder Bram en Coen, is zéker geen achteruitgang, in tegendeel zelfs.”
Justin Vriezema nam ruim tien jaar ervaring mee in de ondergrondse infra als werkvoorbereider en manager bedrijfsbureau toen hij als accountmanager startte bij Acutec.
Vertrouwen krijgen voelt goed
Justin miste uitdaging en ontwikkeling. Hij heeft de ruimte nodig te groeien en zoekt hierbij hulp van zijn werkgever. Dit is de reden dat hij openstond voor een gesprek met Bram van Rossum. Bram is partner bij Acutec en zetten in 2017 het onderdeel Acutec Ondergrondse infra en Civiel op.
“In eerste instantie dacht ik dat ik een gesprek aanging als gedetacheerde voor een functie van werkvoorbereider of projectleider. Ik was verrast dat het ging om een functie bij Acutec zelf. En waarom weet ik niet, maar dat voelde heel goed.”
Wat hem vooral aansprak was het ontwikkelplan dat opgesteld gaat worden en waarbij Bram en Coen (directeur Acutec) hem actief gaan coachen. “Ze spraken allebei het vertrouwen in me uit en dat is fijn. Het zijn mannen waar ik hard voor wil werken.”
Open, eerlijk en sympathiek: hier is hij thuis
Of je op je plek zit bij een nieuwe werkgever weet je pas na enige tijd. Toch zijn er altijd tekenen vooraf die je een idee geven. Justin kon zich in het eerste gesprek dat hij had met Bram eenvoudig openstellen. Hierdoor ontstond een gesprek dat verder ging dan werkervaring, interesses en thuissituatie. “Bram nam rustig de tijd en is heel open en eerlijk. Hij vertelde veel over zichzelf en hierdoor kon ik mezelf eenvoudig openstellen. Dat voelde vertrouwd.”
Een tweede gesprek is in dit geval een lakmoesproef. Hij had dit met Coen en de ‘proef’ was succesvol: “Het gesprek met Coen was leuk! Het is een sympathieke man met een prettige babbel. Hij heeft een dijk aan ervaring en ik weet zeker dat ik veel van hem kan leren.” Ook dit contact voelde direct vertrouwd en hij ervoer het als een warm onthaal. “Het was eigenlijk alsof ze me meteen al kende en ik er thuis hoorde.”
Teleurstelling is het ergste
“Ik wil mezelf bewijzen dat dit de juiste beslissing was en vooral dat ik van toegevoegde waarde ben voor Acutec.”
Het ergste wat in zijn eigen optiek kan gebeuren is dat hij Bram en Coen teleurstelt. “Ze hebben het vertrouwen in me uitgesproken en ik voel dat ze dit echt menen. Ze hierin teleurstellen lijkt me vreselijk.”
We kennen allemaal het gevoel dat het veel prettiger is dat iemand boos op je is dan teleurgesteld in je te zijn. Maar hoe stel je een werkgever teleur, wat moet je hiervoor doen? Dit zal per persoon en situatie verschillen. Voor Justin zit dit hem niet in het wel of niet behalen van doelen, maar de effort die hij hier insteekt. “Als ik doelen niet behaal en achteraf gezien had ik harder mijn beste kunnen doen of om hulp moeten vragen omdat ik de kennis en kunde niet bezit. Dan stel ik de mannen en mezelf teleur.”
Carrière als topsporter zat er niet in
De lat ligt hoog voor Justin. Hij heeft hem daar zelf neergelegd en doet dit met alles in zijn leven. Vanaf zijn vroege jeugd sport hij fanatiek en had een glansrijke carrière als basketballer in het verschiet. Hij speelde in de eredivisie en deed mee aan de Nederlandse kampioenschappen. Een blessure gooide echter roet in het eten. Na meerdere keren zichzelf teruggevochten te hebben in de selectie was na een zoveelste blessure de koek op. “Het is keihard werken om weer aan de top te komen. Iedere keer weer die terugslag na een blessure en jongere gasten je voorbij zien gaan. Er komt een moment dat je de energie niet meer hebt en vooral het besef dat ik met deze blessure niet de top meer kan halen.”
Het leven is snoeihard en lijkt soms meedogenloos. Gelukkig weet Justin de goede lessen uit zijn geschiedenis te halen. Zo behoudt hij als gewezen topsporter zijn gedrevenheid en bewijsdrang. Als accountmanager beiden een sterke pré.
Als je een traject inzet ga je door, Corona of niet
En zoals altijd brengen de wegen, paden en kronkels in het leven je daar waar je nu bent en zou moeten zijn. Even nog leek Corona een eind te maken aan een toen nog maar twee weken oude ervaring bij Acutec. “Het kantoor van Acutec ging dicht en ik zat nog midden in mijn inwerkperiode. Aangezien ik nog in mijn proefperiode zat en de wereld best onzeker werd, stelde ik voor om de WW in te gaan. Als alles dan daarna weer goed ging zou ik weer terug kunnen komen.”
Bram wilde hier niets van weten: “Ik heb vertrouwen in Justin, onze dienstverlening onze medewerkers en klanten. Dan ga je door met een traject dat je hebt ingezet en dit breek je niet af vanwege Corona of wat dan ook.”
Het leertraject van Justin gaat dus door. Waar staat hij over een jaar? Volgens eigen zeggen is hij dan een succesvol accountmanager bij Acutec die bewezen heeft het vertrouwen waard te zijn. En over vijf jaar? En over tien jaar? Bram: “Iedereen moet uit het leven halen wat er voor hem of haar inzit. Het is goed om hierbij een aantal jaren vooruit te plannen en doelen te stellen. We helpen Justin hierbij en bij het behalen van deze doelen. Als hij deze behaald heeft, dan zit onze rol als werkgever er wellicht op, misschien ook niet. Zolang we hem blijven uitdagen en hij zich kan ontwikkelen, hou ik hem graag bij ons. Maar met evenveel plezier zie ik dat hij zijn doelen behaald heeft en doorgaat in zijn ontwikkeling bij een andere werkgever.”
Zover is het voorlopig echter niet, want Justin staat aan de start van zijn meesterschap tot … wie zal het zeggen waar zijn stap naar Acutec hem uiteindelijk brengt. Voorlopig naar het worden van succesvol accountmanager die twee mannen tevreden gaat stellen.