14 breed NB oktober 2024 Acutec

Hybride auto wint aan populariteit, elektrisch stagneert

NOS: Niet de elektrische, maar de hybride auto wint marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers die de NOS bij de Bovag heeft opgevraagd. De autobrancheorganisatie ziet een trend dat meer automerken hybride auto’s ontwikkelen of bestaande modellen als hybride verkopen. Hybride auto’s zijn deels elektrisch, maar hebben ook een fossiele brandstofmotor.

3 vierkant NB oktober 2024 Acutec

Laatste evolutie benzinemotor
De Bovag noemt het de laatste evolutie van de benzinemotor, voordat die helemaal uitgefaseerd wordt. Een woordvoerder: “Het is een overgangstechniek tussen fossiel en elektrisch. Als een automerk niet alle ballen op elektrisch kan of wil zetten, hebben ze hybrides nodig om hun CO2-doelstellingen te halen.”

Automerken moeten aan Europese CO2-doestellingen voldoen: de totale uitstoot van het aantal auto’s per merk moet onder een bepaalde CO2-grens liggen. Die grens gaat omlaag tot 2035. Dan ligt die grens op 0 en moeten in de EU alle nieuw verkochte auto’s zonder emissie zijn.

Sommige merken wilden nóg ambitieuzer zijn dan de Europese Unie. Zoals Volvo. Het Zweedse bedrijf zei uit eigen beweging die deadline vijf jaar naar voren te halen en vanaf 2030 alleen nog maar elektrisch te verkopen. Een paar weken geleden kwam de autofabrikant daar toch van terug: ook na 2030 blijft Volvo hybride auto’s verkopen.

“Ford, Renault, Mercedes-Benz: allemaal merken die terugkrabbelen van hun eigen duurzame beloftes”, zegt Leonie van den Beuken, voorzitter van de Vereniging Elektrische Rijders (VER). “Het is jammer, want als automerken zichzelf pushen en zelf doelen stellen, zie je ook dat er producten op de markt komen die mensen overtuigen. Tegelijk produceren deze merken voor de hele wereld.”

Soorten hybride auto’s
Er zijn drie soorten hybrides. De ‘plug-in hybride’ heeft naast een fossiele brandstofmotor ook een elektromotor plus een accu die wordt opgeladen met een stekker. Je hebt verschillende varianten. Sommige rijden op de lage snelheden elektrisch, andere rijden een beperkt aantal kilometer elektrisch.

Daarnaast bestaan er twee varianten zonder stekker. Bij de ‘volledig hybride’ wordt de accu van de elektromotor opgeladen door de verbrandingsmotor en kun je ervoor kiezen om alleen elektrisch te rijden, bijvoorbeeld voor (korte) stadsritjes. Bij de ‘mild hybride’ variant kun je hier niet voor kiezen, maar is de uitstoot nog wel lager dan bij een traditionele verbrandingsmotor.

Van den Beuken vindt de populariteit van hybrides geen goede ontwikkeling. “Een plug-in hybride kan een opstapje zijn voor mensen die willen wennen. Maar als je kijkt naar milieu-impact en gebruikersgemak is een hybride eigenlijk the worst of both worlds. Uit alle testen blijkt dat ze in de praktijk namelijk vaker méér uitstoten dan reguliere brandstofauto’s. Wie de accu niet oplaadt, gebruikt alleen de brandstofmotor die vaak erg onzuinig is. En ze zijn afhankelijk van fossiele brandstoffen.”

Ook volgens CE Delft, een adviesbureau op het gebied van energie, transport en grondstoffen, ziet dat de milieuwinst door hybrides beperkt is. Om de milieubelasting te bepalen, moet je namelijk kijken naar de complete keten, van het opwekken van de energie tot het daadwerkelijke brandstofverbruik van de auto’s. Omdat voor hybrides zowel een elektrische of fossiele motor is én de bijhorende infrastructuur, valt de milieu-impact vaak toch wat hoger uit dan bij een benzineauto.

Daarnaast hangt het ook sterk van hoe je de auto gebruikt. Als mensen een hybride auto kopen, maar er vervolgens amper elektrisch mee rijden, is er weinig milieuwinst. Ook is het aanbod kleine hybrides nog beperkt. Daardoor kom de consument die een hybride auto zoekt wellicht bij een grotere, zwaardere auto uit dan ze van plan waren te kopen.

Kortetermijndenken
Volgens de VER houden veel mensen bij de aankoop geen rekening met de lange termijn. “Elektrisch is in aanschaf nu vaak nog duurder, maar in gebruik en onderhoud veel goedkoper. Dat de overheid steeds andere beslissingen neemt wat betreft financiële steun aan elektrische rijders helpt natuurlijk niet.”

Naar verwachting komen er door betere technieken en schaalvergroting vanaf volgend jaar ook meer kleine, goedkopere, elektrische modellen op de markt en wordt het prijsverschil met benzine kleiner. Fabrikanten hebben eerst ingezet op grote luxe modellen omdat daar de marges hoger zijn.

En er is meer aan de hand in autoland. Zoals in Duitsland, waar Volkswagen en Mercedes vorige week om financiële steun vroegen aan de minister van Economische Zaken. Uit dat overleg lijken vooralsnog geen concrete afspraken te zijn gekomen.

Volkswagen haalt al langer het nieuws omdat het bedrijf lijdt onder hoge kosten, lage productiviteit en harde concurrentie. Critici zeggen ook dat de Europese auto-industrie heeft lopen ‘slapen’ terwijl China al jaren (met veel staatssteun) vol inzet op elektrische auto’s en marktaandeel wint. Inmiddels dreigt Europa met importheffingen.