Het lijkt toeval dat Robert Punt in de wereld van spoor en treinen belandt. Gewoon een keuze in een carriérepad. Schijn bedriegt echter, want wie iets dieper graaft, ziet al snel dat Robert’s keuzes wellicht minder uit vrije wil voortkomen en meer genetisch gestuurd zijn.
Milimeterwerk op het spoor met Groot Mechanisch Gereedschap
Op dit moment werkt Robert met veel plezier als (Groot Mechanisch Gereedschap) GMG-machinist bij BAM Infra. Hij is machinist in opleiding, want een ‘stop’trein bedien je niet zomaar. Deze stoptrein rijdt vooral ’s nachts, op verlaten sporen, om het treinverkeer niet te hinderen en neemt nooit reizigers mee.
De trein en de medewerkers die haar bedienen hebben de verantwoordelijkheid om de treinrails in Nederland comfortabel en veilig te houden. Met speciale technieken ‘tillen’ ze spoordelen inclusief dwarsliggers op en stampen met extra ballaststenen de ondergrond goed aan. De sporen blijven zo recht en stabiel, wat geen sinecure is met de zachte en verschillende ondergronden in Nederland.
De millimeter-precisie lijkt onmogelijk met deze reusachtige machines. “Het is echt bijzonder hoe je met zoveel brute kracht en tonnen aan gewicht, zulk precies werk kunt afleveren.” Na maanden op de ‘stop’trein heeft de techniek aan bewondering nog niet ingeboet voor Robert.
De onderhouds-stoptrein
Een stoptrein zoals die bij spooronderhoud wordt gebruikt, is een indrukwekkende machine die ’s nachts op verlaten trajecten werkt om de rails stabiel en veilig te houden. De bemanning, bestaande uit machinisten en technisch personeel, heeft als taak de rails millimeterprecies te onderhouden. Met geavanceerde hydraulische armen tilt de machine complete spoordelen, inclusief dwarsliggers, enkele centimeters omhoog. Terwijl de rails in de lucht hangen, worden ballaststenen (de steentjes onder het spoor) opnieuw verdeeld en aangedrukt met enorme kracht. Dit proces, dat vaak plaatsvindt met een gewicht van duizenden kilo’s, zorgt ervoor dat de spoorondergrond stevig wordt vastgezet. Deze methode is essentieel om verzakkingen te voorkomen en de rails recht te houden, vooral in een land als Nederland met zachte en wisselende ondergronden.
De werkzaamheden van een stoptrein dragen direct bij aan de veiligheid en het comfort van reizigers en goederenvervoer. Het zorgvuldig egaliseren van de ballast voorkomt dat treinen schokken ervaren of snelheid moeten minderen door instabiele rails. Dankzij deze precisiewerkzaamheden, die vaak met een nauwkeurigheid van enkele millimeters worden uitgevoerd, blijft de spoorlijn bestand tegen het zware treinverkeer en de belasting van dagelijks gebruik.
Liefde leidt hem weg van het spoor en brengt hem weer terug
Vroeg in zijn carrière koos Robert voor het spoor. Hij heeft bijna 15 jaar gewerkt bij ProRail als verkeersleider. Met zijn opleiding tot ICT’er misschien niet een logische stap, maar meerdere competenties sluiten goed aan en zijn succes bij ProRail mag dan ook niet verbazen.
Hoewel hij het naar zijn zin heeft, verlaat hij ProRail. De liefde lonkt en zijn Friese schone staat in het hoge noorden met open armen op hem te wachten. Hij verlaat niet alleen ProRail, maar ook zijn vertrouwde omgeving en de wereld van rails en treinen. “Ik heb geen seconde spijt van de stap die ik heb genomen. Ik ben heel gelukkig met mijn vrouw, onze zoon Jelte en het leven in Friesland.”
Na twee jaar avontuur als zelfstandige in specialistische schoonmaakdiensten, wordt het gemis van de spoorwereld hem echter te groot. “Ik miste de sfeer erg, al kan ik niet zeggen wat ik daarin dan exact zo miste.” Hij start bij Arriva en vervolgt, ook weer uit vrije wil, zijn carrière bij Eurailscout.
Nu werkt hij bij BAM Infra. Dit doet hij via Acutec. Coen Raaphorst, directeur van Acutec, nam contact met Robert op, want hij herkende meerdere competenties die voor de vacante functie van GMG-machinist belangrijk zijn. “Vanaf ons eerste contact vond ik de omgang heel aangenaam. Voor ons eerste gesprek nam hij de moeite langs te komen bij mijn toenmalige werkgever. Dat vind ik best bijzonder.”
Werk aan het spoor lijkt voorbestemd
De spoorwereld heeft gedreven vakmensen en techneuten met veel kennis en ervaring. De dienstverbanden zijn over het algemeen lang en doorwerken na je pensioen is niet ongebruikelijk. Zo heeft Acutec twee medewerkers die de wereld van het spoor ook na hun pensioen geen vaarwel willen zeggen.
Wat Robert echter dan zo fascineert aan deze wereld kan hij niet uitleggen. De fascinatie lijkt haast wel uit een diepere laag te komen. En na een klein beetje graafwerk wordt duidelijk dat dit waarschijnlijk te vinden is in zijn opvoeding of het zit zelfs nog dieper; in zijn genen en bloed. Zijn vader is namelijk treinmachinist en nam kleine Robert, zodra het even kon, mee naar zijn werk. “De sfeer was heel gemoedelijk en fijn. Ik ging altijd graag met mijn vader mee.”
Natuurlijk is Robert zijn eigen ik en bepaalt hij zelf zijn carrièrepad. We zijn echter ook allemaal product van onze opvoeding en hebben het DNA van onze ouders in ons. Het lijkt dan ook voorbestemd dat Robert werkt aan het spoor.
En dit werk geeft hem voldoening! Hij geniet van de deadlines die ze als team op de ‘stop’trein moeten halen. Hij voelt zich thuis in de wereld van het spoor en houdt van de onderlinge sfeer. Het resultaat van een kaarsrecht, egaal, veilig en comfortabel spoor brengt hem na iedere nachtdienst weer met een tevreden gevoel naar huis.
En thuis wachten zijn … Frou en soantsje by him. Genôch tiid en enerzjy oer om in oantal oeren mei harren troch te bringen. En as de temperatueren wer wat omheech geane, giet it boatsje wer it wetter op, want dêr fielt in echte, en ynport, Fries de frijheid.
Nederlandse vertaling … vrouw en zoontje op hem. Voldoende tijd en energie over om een aantal uren met ze door te brengen. En als de temperaturen iets stijgen gaat het bootje weer het water in, want daar voelt een echte, en import, Fries de vrijheid.