2.1 Acutec

Homp oud staal wordt luxe hotelkamer

Een hele berg onpraktisch en oud staal, een stuk industrieel erfgoed, een last, een kans … een prachtige hotelkamer. Dit laatste is wat Marjolein en Victor zagen in de oude havenkraan in Den Bosch. Het was wel een ver vooruitziende blik, want op het moment dat ze de kraan kochten van de gemeente, was het alles behalve een fijne plek om te overnachten.

 

Nieuwe eigenaren van de havenkraan

We wilden alles af hebben en helemaal naar ons zin voordat we zouden gaan denken aan de verhuur. We hebben er onze tijd voor genomen.” Aldus Victor.

In 2017 namen Marjolein en Victor de kraan over van gemeente Den Bosch en kregen ze een vergunning om de kraan te verbouwen tot hotelkamer. De verbouwing van deze ene hotelkamer heeft 1,5 jaar in beslag genomen. “Het was leuk, uitdagend, soms spannend en het heeft ons beiden veel voldoening gegeven. We zijn heel blij met het eindresultaat en we zijn er trots op.” Victor vertelt dan ook graag over de verbouwing die heeft geleid tot één van de meest bijzondere hotelkamers van Brabant.

 

Oude cabine wordt comfortabele hotelkamer

Stap één van de verbouwing is het aftakelen van de cabine van de kraan. Dit is geen sinecure met een 25 ton tellend blok ijzer op 12 meter hoogte. Nadat de cabine de werkplaats in is getakeld, begint een klus die een jaar in beslag zal nemen.

Er moet een hotelkamer in de cabine getoverd worden. Het woord ‘toveren’ is heel zorgvuldig gekozen, want niets in de stalen cabine nodigt uit tot een avondje romantisch overnachten. Alle wanden zijn scheef, maar dit is met houten regelwerk en aftimmering te verhelpen; veel werk, maar relatief eenvoudig. De enige wanden die nu nog scheef zijn, zijn de wanden van de badkamer.

Deze ruimte was zo mooi, dat we het zonde vonden dit af te timmeren. We hebben er daarom voor gekozen de originele wanden te betegelen.
Aan één van de zijkanten is een aanbouw van 1,5 meter diep aangebracht met een grote glazen wand. Hierdoor ontstaat een ruimtelijk effect, komt er meer licht binnen en is er een goede doorgang gemaakt naar het terras.

De cabine heeft na een jaar plaatsgemaakt voor een hotelkamer. Van buiten nauwelijks veranderd, maar van binnen is de bruuske werkplaats veranderd in een comfortabele ruimte. Een aantal spannende zaken staan nog op stapel en de verbouwing is daarom nog niet afgerond.

 

Verbouwing met uitdagingen

Een havenkraan die niet meer draait, verliest een deel van zijn charme. “De kraan moet blijven draaien, vonden we. Al stelde dit ons wel voor een aantal flinke uitdagingen.” Zo moet de afvoer van de badkamer meedraaien, want de cabine draait, maar het onderstel van de kraan uiteraard niet. De afvoer moet daarom exact in het centrum van de staander zitten, afsluiten en toch mee kunnen draaien. Dit is gelukt en horde één is hiermee genomen.

De originele manier om de kraan te laten draaien is met draaischijven, tandwielen, veel smeersel en diesel. Krachtig, betrouwbaar, maar stinkend, lawaaierig en het neemt veel ruimte in beslag. Er is daarom gekozen om het complete aansturingsmechaniek te vervangen voor een moderne hydrauliek. De kraan draait hierdoor veel langzamer en heeft minder kracht, maar de functie is dan ook verschoven naar entertainment.

Je loopt via een trap aan de buitenkant van de kraan naar boven om bij de kamer te komen. Deze wenteltrap moet uiteraard aansluiten op het laatste deel van de trap die uitkomt op het terras. De tocht naar boven moet immers veilig en comfortabel zijn. De uitslag van de cabine is 230 graden en dit maakt het complex. Zeker ook omdat de cabine er niet even op- en af te takelen is. De twee delen moeten daarom goed uitgedacht en uitgevoerd worden op vele kilometers van elkaar. “Dit heeft ons wel hoofdbrekens bezorgd, maar met externe hulp is het goed gelukt.

 

Het moment suprême

En dan komt daar het moment van de waarheid. De cabine wordt op de kraan geplaatst. Dit is natuurlijk al uitdaging genoeg, maar Victor voorzag nog een ander probleem. Een probleem dat niet van te voren te tackelen is. Proefondervindelijk zal moeten blijken of de cabine recht komt te staan.

Ze staat niet gecentreerd op de draai-as en verdeling van gewicht is daarom belangrijk. “Er is veel gewicht uitgegaan en weer gewicht voor in de plaats gekomen, maar alles net in andere verhoudingen en op andere plaatsen.” Uit voorzorg zit er onder het bed een geheime ruimte (al is het geheim er met dit artikel wel af) waar contragewicht geplaatst kan worden. Hangt de cabine de andere kant op scheef, dan komt er een zwaar kunstwerk te hangen aan de kraan.