1 Acutec

Rotterdams bedrijf levert 3D-geprint plezierjacht van gerecycled plastic

NOS – Het Rotterdamse bedrijf Tanaruz heeft vandaag een 3D-geprinte boot onthuld. Het bedrijf zegt de pleziervaart ‘toegankelijker’ en duurzamer te willen maken.

De boten van Tanaruz worden in Rotterdam gefabriceerd met behulp van een 3D-printer van zo’n 14 meter lang. Volgens het bedrijf duurt het slechts twee dagen om het kleinste model te printen. Daardoor zouden de boten van Tanaruz goedkoper zijn dan die van de concurrentie. Het instapmodel kost 15.000 euro, volgens het bedrijf de helft van de prijs van een traditionele boot van dezelfde grootte.

Het bedrijf biedt momenteel vier verschillende modellen aan, van 4,5 tot 10 meter lang. Die zijn te personaliseren en kunnen worden uitgerust met elektrische motoren, accu’s en zonnepanelen. Ook kunnen klanten de kleur, het interieur en de apparatuur kiezen.

Toegankelijk voor een breed publiek

Alex Shifman, de oprichter van RAW Idea, de startup achter Tanaruz, zegt dat traditionele manieren om plezierjachten te bouwen veel handwerk vergen, waardoor ze duur worden. “Met Tanaruz willen we plezierjachten toegankelijk maken voor iedereen die een betaalbaar, maar vooral een duurzaam product zoekt.

De boten van Tanaruz worden geprint van gerecycled plastic. “Ze zijn daardoor vrijwel onverwoestbaar, maar toch circulair. Wil je bijvoorbeeld na gezinsuitbreiding toch een grotere boot, dan gebruiken wij je oude Tanaruz-jacht als grondstof om een nieuwe te printen.

Binnenkort nog goedkoper

De 15.000 euro die een boot van Tanaruz kost, is voor veel mensen nog altijd niet betaalbaar. De prijzen zouden in de toekomst kunnen dalen, aldus Shifman. “Het meeste werk zat in het opstarten van het productieproces.” Tanaruz zegt dat het de kostprijs omlaag wil brengen door de productie op te schalen.

Dit jaar wil het bedrijf zo’n 100 boten printen, maar dat moet in 2023 worden verhoogd naar 300 boten, die in Rotterdam worden geproduceerd. Het bedrijf wil dan ook een tweede locatie zoeken, om nog meer 3D-printers te installeren. Daar zouden twee printers tegelijk aan één boot kunnen werken, waardoor boten groter dan tien meter kunnen worden geprint.

Het bedrijf zegt dat het nu partners en investeerders zoekt om ook internationaal te kunnen groeien. Daarbij beweert het dat scheepswerven en printshops over heel de wereld aan de slag kunnen met de technologie, die Tanaruz als ‘plug-and-play’ omschrijft.