Verkeersminister Madlener moet zijn plannen voor de verbreding van de A12 en A27 bij Utrecht beter onderbouwen, vermeldt NOS. De Raad van State eist binnen zes maanden een duidelijker uitleg over hoe hij wil voorkomen dat het project te veel stikstof uitstoot.
Toch mag de omstreden kap van zo’n 800 bomen bij landgoed Amelisweerd doorgaan. Volgens de Raad heeft de minister dat deel van het project wél goed onderbouwd.
Verbreding snelweg al lang omstreden
De verbreding van de snelwegen is al jaren een heet hangijzer. In 2022 werd het besluit genomen, met veel weerstand van natuurorganisaties, omwonenden en lokale overheden. Meer dan 25 partijen stapten naar de Raad van State.
Onderbouwing extern salderen onder de maat
Madlener verdedigde het project met zogeheten ‘extern salderen’: stikstofruimte die vrijkomt doordat boeren stoppen, zou het extra stikstof van het wegproject compenseren. Maar de Raad vindt zijn onderbouwing hiervoor onvoldoende. Alleen boeren die stoppen vanwege dit project mogen meetellen, en dat is niet goed aangetoond.
Bomenkap mag doorgaan
Ook is onduidelijk of de schade aan beschermde natuur – zoals eikenbossen en stuifzanden – voldoende gecompenseerd wordt. De minister moet dus met betere argumenten komen. Een definitieve uitspraak volgt waarschijnlijk pas eind dit jaar.
Opvallend: hoewel er veel verzet is tegen de bomenkap bij Amelisweerd, oordeelt de Raad dat dit deel van het plan wel mag doorgaan. Een alternatief plan van de provincie en gemeente Utrecht – waarin de bomen zouden blijven staan – werd niet meegenomen, omdat het te laat is ingediend.