De zolder was klein en benauwd en stond vol met verlaten meubels en boeken. Remco vond het heerlijk om hier te zijn, want achter iedere doos kon zich een schat bevinden. Zo snuffelde hij door het verleden van zijn ouders en diens ouders en wellicht nog verder terug. Achter een zware kist vol boeken stond een doos waar hij lastig bij kwam. Na wat sjouw- en schuifwerk kon hij in de doos kijken. Een kwartier later liep hij verrukt de smalle trap af. Hij had zijn armen vol met een grote doos met, wat later bleek, de modeltrein van zijn vader.
Het bovenstaande verhaal is gedramatiseerd, maar de kern is biografisch. Remco de Feiter was acht jaar toen hij op zolder bij zijn ouders een grotere schat ontdekte dan hij zich toen realiseerde.
De modeltrein van zijn vader was prachtig en heerlijk speelgoed, maar gaf hem ook een passie voor het leven.
Van leerling-conducteur tot chef expeditie
Nog in de basisschoolleeftijd raakte hij verslingerd aan windsurfen. Als school het even toeliet was hij op het water. Was er niet voldoende wind, dan stapte hij op de fiets en toerde door het gebied rond de Brouwersdam en het Grevelingenmeer. Hier rijdt een oude stoomtrein over een smalspoor. Alle keren dat hij hier fietste, viel vooral het spoor hem op.
Op twaalfjarige leeftijd raakte hij aan de praat met medewerkers van het spoor en de trein. Zijn enthousiasme beviel hun en niet veel later liep hij mee als leerling-conducteur binnen een pool van vrijwilligers.
De vrijwilligers van museum R.T.M. Ouddorp onderhouden het oude smalspoor en de stoomlocomotief en wagons. Het doel is om het publiek het gevoel mee te geven zoals er in vroeger tijden gereisd werd. Nu, 15 jaar na zijn eerste uren als leerling conducteur, is Remco chef expeditie en bestuurslid van de stichting. Als chef stuurt hij machinisten, conducteurs en onderhoud aan en regelt hij themadagen. Zijn werkelijke passie voedt hij echter als hij achter de hendels van de locomotief zit, onder de wagons hangt voor onderhoud of het 10 kilometer lange spoor naloopt.
Als werk je passie in de weg zit, zoek je iets anders
Als treinen en spoor je hobby zijn, is het eenvoudig om van je hobby je werk te maken. “Ik heb als onderhoudsmonteur gewerkt aan goederentreinen. Dit lijkt heel gaaf, maar ik beleefde mijn hobby en mijn werk bij het museum hierdoor minder.”
Kennelijk zit er zelfs aan uiting geven aan je passie een maximum. Voor Remco was 40 uur werk aan moderne treinen en tien tot twintig uur werk aan en voor stoomtreinen een overkill aan treinen. Zijn hobby is hem heilig en dus zat er niets anders op dan uit te kijken naar ander werk.
Coen Raaphorst (directeur Acutec) pikte binnen twaalf uur dit signaal op en wist Remco met een maand te plaatsen bij Alstom. Hier plaatst en onderhoudt hij ERTM-systemen. Dit is de nieuwe generatie treinbeveiliging die werkt op gps. Hiermee is een snellere en vooral veilige doorstroming van treinen gegarandeerd.
“Ik ben nu nog steeds bezig met spoor, maar meer op afstand. Ik ben iedere dag buiten en loop langs sporen door het hele land. Het werk is heerlijk en ik voel geen belemmering met mijn werkzaamheden voor het museum.”
Hobby en beroep weer in balans
Iedere woensdag, veel avonden en weekenden is Remco chef, onderhoudsmonteur of machinist bij R.T.M. Ouddorp. De vier overige dagen struint hij de sporen in het land af met een nieuw te plaatsen ERTM-systeem binnen handbereik. Voor hem een ideale balans van ideale werkzaamheden.
De vondst van een modeltrein wakkerde een passie aan. Bijna twintig jaar later is de passie onverminderd groot en is het meer dan een hobby of werk. Kan je spreken van een roeping? Zo ja, dan heeft Remco de zijne gevonden.