Een ondergrondse bagagestad met meer meters aan zelfrollende wegen dan de afstand van Schiphol naar Den Haag. Het lijkt futuristisch, maar Richard Bos is al hard aan het werk om in deze stad een niet te onderschatten rol te vervullen.
Efficiënter, sneller, veiliger
Richard is graag bezig met procesoptimalisatie om zaken efficiënt en volgens de regels laten verlopen. De rol van asset-manager op Schiphol past hem dan ook als een jas. Dat hij mag meewerken aan één van de belangrijkste – en veel in het nieuws verschijnende – processen op de luchthaven, geeft hem een goed gevoel. Hij is namelijk asset-manager in de bagagekelder en zorgt ervoor dat de projecten die hier uitgevoerd worden, volgens alle richtlijnen verlopen.
Projectmanagers en ontwikkelaars vragen voor aanvang van een project aan Richard om goedkeuring op basis van de voorschriften en richtlijnen. Zodra hij deze ‘eisen’ vrijgeeft, kan het project worden ingepland en uitgevoerd. Ieder project draagt bij aan het sneller, efficiënter en veiliger transporteren van bagage van vliegtuigen naar bagage-banden en vice versa.
Innovatieve bedrijfskunde
De functie in deze ondergrondse stad is de eerste baan ná Richards studie bedrijfseconomie. Coen Raaphorst, directeur Acutec, vond hem geknipt voor deze rol: “Er zijn functies en werkplekken die gemaakt lijken voor sommigen. Zo ook bij Richard en de functie van assetmanager bij Compris op Schiphol. Ik twijfelde er niet aan dat dit een goede match zou zijn.” Richard vult aan: “Mijn contact met Coen is geweldig. Hij heeft echt zijn best gedaan om een baan voor me te regelen waarin ik me helemaal op mijn plek voel.”
Binnen zijn studie, volgde hij de specialisatie ‘innovatieve bedrijfskunde’. Het ligt dan ook voor de hand dat zijn focus ligt op het ontwikkelen en verbeteren van processen. Onderwijs, hoe goed ook, kan je echter maar tot op zekere hoogte voorbereiden op het werk in de praktijk. “Ik heb dan ook veel collega’s om me heen, technische experts, die over de specifieke kennis beschikken die ik nodig heb. Ze helpen me ontzettend veel en ik leer enorm van ze.”
In de eerste maanden werkte Richard mee aan een project met een nieuwe mini bagageband die koffers van de karren naar de betreffende bagageband brengt. Dit scheelt veel til en sleepwerk en speelt in op een maatschappelijk thema dat in het begin van 2024 veel aandacht kreeg in het nieuws. “Ik werk mee aan projecten waar iedereen wel van gehoord heeft. Door mijn functie weet ik hoe het er echt aan toe gaat. Het is gaaf om daar zo dicht op te zitten.”
In de zomermaanden is het topdrukte op Schiphol, waardoor niet spoedeisende projecten in onder andere de bagagekelder stilliggen. Dit geeft Richard de ruimte om vernieuwde werkinstructies op te stellen en processen en systemen te leren kennen. Vanaf september is hij dan klaar om zelfstandig het werk uit te voeren en ‘eisensets vrij te geven’.
Rol van betekenis
Richard zoekt graag uitdaging, houdt van complexiteit en wil zichzelf blijven ontwikkelen. Over vijf jaar ziet hij zichzelf dan ook het liefst in dezelfde functie. “Ik zoek mijn uitdaging in de inhoud van mijn vak en deze baan en werkplek zijn fantastisch. Ik wil steeds beter worden in wat ik doe, alle processen en systemen begrijpen en beheersen; daar heb ik nog wel even voor nodig.”
Gebrek aan uitdaging zal er de komende jaren niet zijn, want er staan voldoende projecten op stapel. Tot 2029 komen er nog veel meer bij, aangezien Schiphol de komende vijf jaar 6 miljard euro extra investeert in onder meer een nieuwe bagagekelder.
Compris heeft recentelijk een meerjarig contract afgesloten met Schiphol. De kans is dan ook groot dat Richard meewerkt aan deze nieuwe ‘stad’. Hoe futuristisch de huidige stad ook klinkt, hij zal verbleken bij wat er de komende jaren wordt gepland en gerealiseerd. En in deze ondergrondse bagagestad van de toekomst zal Richard geheid een rol van betekenis spelen.