Bij een vacature met daarin een hoop eisen, is het vinden van de ideale kandidaat vaak een lastig en tijdrovend proces. Waar haal je de perfecte kandidaat vandaan?
En als werkzoekende is het vaak lastig om een baan te vinden waar jouw unieke eigenschappen matchen met de functie en het bedrijf.
Als werkgever is het inschakelen van een bureau een stap in de goede richting. Je kan bouwen op jarenlange expertise in het vinden én interesseren van kandidaten voor jouw organisatie.
Als werkzoekende is veranderen van baan spannend, je laat het bekende los en gaat een nieuwe situatie in. Op voorhand probeer je in te schatten of het bedrijf en de rol bij je past. Een onafhankelijk klankbord is voor veel werkzoekenden onmisbaar.
Hiermee mijn tips voor een succesvol wervingstraject:
- Wees helder en eerlijk over de cultuur, rol en werkzaamheden waar een nieuwe collega mee te maken krijgt. Zowel de mooie aspecten als de uitdagingen.
- Wat maakt het werken bij jullie zo aantrekkelijk? Heb je voorbeelden/anekdotes waarin iemand zich kan verplaatsen? Beeldmateriaal waar je doelgroep enthousiast van wordt? Zien is beleven!
- Bureaus hebben abonnementen op cv-databases en kunnen tegen gereduceerde tarieven een wervingscampagne opzetten. Door een wervingsbudget toe te kennen worden ook de “latent zoekende” mensen bereikt. Via socialmedia (Facebook/ Instagram) en betaalde jobsites zoals bv. LinkedIn wordt je vacature gericht bij jouw doelgroep onder de aandacht gebracht.
- “No cure, No pay” is een mooi alternatief om je vacature te vervullen. Nadeel is dat hierdoor de werving significant langer duurt doordat er minder mogelijkheden worden benut.
Kan je hulp gebruiken? We staan je graag bij in je uitdaging!
Met vriendelijke groet,
Ronald van Rangelrooij