Simon Weersma is sinds 2009 werkzaam bij de HTM. In 2017 is hij aangesteld als manager van het ingenieursbureau. De afgelopen jaren ziet hij het belang van schoon, comfortabel en snel openbaar vervoer toenemen. Uitdagingen zijn er hierbij ook, maar de meeste kunnen overwonnen worden. “Sommige uitdagingen zijn buiten mijn scope of die van HTM. We hebben er geen invloed op, maar zouden dat wel graag willen.”
Complexe projecten
Het ingenieursbureau is verantwoordelijk voor het ontwerp van het onderhoud aan alle infra voor tram en bus in en om Den Haag. Denk hierbij aan rails, bovenleidingen, emplacementen, stations en haltes.
Het planbare onderhoud wordt vormgegeven in projecten. Alles nauwgezet voorbereid, gepland, uitgevoerd en afgerond. Ieder onderhoud levert namelijk verstoring op aan de dienstregeling en begaanbaarheid van de stad en haar omgeving (tot aan Zoetermeer en Rotterdam). Daarnaast heeft HTM te maken met verschillende subsidiestromen waarin ze werkzaamheden moet passen en zijn er meerdere stakeholders die betrokken moeten worden bij ieder project.
De taak van Simon is om overzicht te bewaren en zorgen dat ieder project in goede banen loopt. “Het is niet makkelijk, het is niet moeilijk, het is gewoon mijn baan.”
Het project dat hem het beste is bijgebleven, is zijn eerste grote project. “Hier heb ik ook echt verschil kunnen maken door een andere manier van werken te introduceren en daarmee veel geld te besparen.” Bij het reviseren van trams waren ze gewend dit per tram op te pakken. Slijtagegevoelige onderdelen aan onderstel en motor vervangen, binnenwerk (banken, wanden, plafonds, haakjes etc.) en spuitwerk. Iedere tram was zo een apart project. Bij dit project ging het om 150 trams.
Simon heeft de efficiency verhoogd door het geheel projectmatig aan te pakken. Alle trams kregen dezelfde behandeling en konden zo in een treintje achter elkaar worden gezet. Het team splitste hij op en ieder deelteam kreeg een specifieke taak. Het werd zo één project.
“Sommige uitdagingen zijn buiten mijn scope of die van HTM.
We hebben er geen invloed op, maar zouden dat wel graag willen.”
Leg het je grootmoeder maar uit
Binnen het team van Simon kan er mag er veel, want dit komt het werkplezier en de uiteindelijke resultaten ten goede. “Het is belangrijk dat je mensen de ruimte geeft.” Op de afdeling met 40 techneuten ligt er veel verantwoordelijkheid bij iedere medewerker. Simon is dan ook zeker geen micro-manager. “Het gaat mij er niet om dat je alles altijd maar perfect doet, zolang je al je handelen maar kunt uitleggen aan je grootmoeder.”
In de manier van leidinggeven kan je zijn andere achtergronden herkennen. Hij is vervend rugby fan en besteedt veel tijd aan het bestuur van de Rugby Academie (nu hij zelf niet meer speelt). Vanuit deze wereld kent hij Coen, directeur Acutec: “Simon is een vreselijk geschikte vent. Hij doet goede dingen en je kan van hem op aan.”
Rugby is een harde, no-nonsense sport; rauw en eerlijk. Het draait om het team, om resultaten en om fairplay. Een gentlemensgame bij uitstek. Simon: “Het is een hartstikke mooie sport. De manier van omgang met elkaar ligt me. Hard in het veld met discipline, maar altijd correct en keurig.”
Zijn manier van aansturen kenmerkt zich dan ook door niet te veel poespas, recht op de man af, hard werken, doelgericht en eerlijkheid.
Zijn leiderschapsstijl is echter niet rauw of hard. Hij is namelijk ook lifestylecoach en kent hierdoor de innerlijke mens goed. Zijn drijfveren, obstakels en invloeden. “Ik werk met 40 professionals die allemaal een eigen karakter hebben. Ik wil niemand in een keurslijf stoppen en laat ze daarom vrij in de manier hoe ze zaken oppakken. Als er maar gedaan wordt wat er gedaan moet worden … en we efficiënt blijven werken.”
Paradox van een efficiënte techneut
“Het lastige van ons werk is dat je enerzijds wilt vernieuwen en anderzijds dit zo lang mogelijk wilt uitstellen.” Dit is de paradox van een efficiënte techneut. Je wilt nieuwe technieken toepassen, misschien omdat het gave technieken zijn, maar vooral om straks niet achterop te lopen. Want een inhaalslag is zelden efficiënt. Tegelijk wil je ook oude, goed werkende technieken behouden om het simpele feit dat deze er al zijn en nog prima functioneren.
Wat is het kantelpunt en hoe bepaal je die? “Uiteindelijk wil je de best mogelijke reis verzorgen van A naar B en schat je dit iedere keer weer opnieuw in. De toekomst bepaalt of je gelijk had.”
De grootste uitdaging is echter voldoende juiste mensen vinden voor zijn team. Dit is overigens een HTM- en sector-breed probleem. “Onze techniek is toch specifieker dan vele denken. Je kan niet iedere engineer of ingenieur zomaar inzetten.”
“Ik werk met 40 professionals die allemaal een eigen karakter hebben.
Ik wil niemand in een keurslijf stoppen en laat ze daarom vrij in de manier hoe ze zaken oppakken.”
Tekort geschikte mensen wordt groter
Op dit moment is er een tekort aan technici in de railinfra, zoals in alle technische branches. Dit tekort zal in de nabije toekomt echter nog harder oplopen, zo voorspelt Simon: “ “We kunnen bijvoorbeeld niet om uitbreiding van bestaande rail netwerken heen en lightrail zal hierin een aanjager worden.” Lightrail zit tussen tram en metro in en is hiermee een ideale manier van vervoer, met name tussen steden. Het is snel, comfortabel, schoon en veilig”.
Er komen meer mensen, steden groeien aan elkaar en het fileprobleem is niet op te lossen met meer wegen. Het tekort aan de juiste mensen zal daarom hard toenemen. “Ik wil iedereen laten zien dat het heel gaaf werk is en dat HTM een geweldig bedrijf is om voor te werken.”