Succesvol in ondergrondse infra door andere aanpak

Geen omzetdoelstelling, geen groeidoelstelling en een sterke focus op flexibiliteit en arbeidsvreugde. Is Van Baarsen Buisleidingen ondanks of dankzij deze zaken succesvol? Maarten Mos is directeur bij de uitvoerder in ondergrondse infra uit Badhoevedorp. Hij laat zien dat een bedrijf zónder deze doelstellingen succesvol kan zijn. “Ik durf zelfs zover te gaan dat we al meer dan 50 jaar succesvol zijn dankzíj het gebrek aan deze loze doelstellingen.

Omzet volgt als de klant maar tevreden is

Ze werken met 200 collega’s aan het behalen van hun belangrijkste doelstelling: een tevreden klant nu en in de toekomst. “We hebben geen omzetdoelstelling. Bij ons ligt de focus écht op de tevredenheid van de klant. Als zij tevreden zijn, volgt de omzet immers vanzelf.” – Aldus Maarten.

Vervanging dienstleiding in Uitdam

Hij heeft lang gewerkt bij een groot bouwbedrijf dat wereldwijd actief is. Eén van de grote voordelen van het kleinere Van Baarsen is de flexibiliteit en hierdoor wendbaarheid van de organisatie. “We kunnen veel sneller en effectiever inspelen op de behoeften van de klant; van processen tot het ontwikkelen van nieuwe technieken.

Door te kiezen voor customer intimacy (aanpassen van processen en technieken aan de behoeften van opdrachtgevers) weet Van Baarsen, als relatief kleine speler, het verschil te maken. Door de platte organisatiestructuur weten ze snel te schakelen en specifieke technische oplossingen door te voeren. Dit maakt de organisatie krachtig in specifieke vraagstukken. Het is een intensieve manier van bedrijfsvoering, want iedere opdrachtgever én ieder project vergt een andere aanpak. Manieren van werken worden hierop aangepast en hierdoor zijn flexibiliteit en oplossingsgerichtheid noodzakelijk.

Deze aanpak past goed bij Van Baarsen. We werken al meer dan 50 jaar op deze manier. De diversiteit geeft energie. En omdat je telkens bezig bent met je aan te passen, blijf je ook wendbaar en toekomstgericht. Ik geloof erg in deze aanpak.

Vervanging van een ruwwatertransportleiding in Dordrecht

Een platte organisatie zorgt voor betrokkenheid en wendbaarheid

De technisch directeur plant het werk, vormt de teams en houdt toezicht op de ontwikkeling van nieuwe technieken. Maarten is verantwoordelijk voor HR, sales, marketing, financiën en eindverantwoordelijk voor het geheel. Een HR-functionaris of marketingafdeling is er niet en dus staat Maarten met beide benen stevig in de dagelijkse praktijk. “Het is geweldig om zo dicht tegen de operatie te zitten en dagelijks contact te hebben met monteurs en medewerkers op kantoor.

Zo krijgt hij als directeur veel mee van wat er op de werkvloer én bij klanten speelt. Zijn compagnon loopt even eenvoudig bij hem binnen als een monteur of stagiair. Dit kenmerkt de cultuur bij Van Baarsen. “Het is belangrijk voor de organisatie om wendbaar te zijn en snel in te kunnen spelen op wensen van medewerkers en klanten. Daarnaast is het ook gewoon heerlijk om samen met een monteur de indeling van zijn nieuwe bus te bepalen of met een stagiair te zitten om te praten over wat hij wil als hij klaar is met studeren.

Aanleg van stadsverwarmingsleiding in Amsterdam

Er wordt steeds meer gevraagd van medewerkers. Zo zien bijvoorbeeld monteurs zichzelf gedwongen meer certificaten te behalen en vaker update-traingingen te volgen. Daarbij vergt het werk zelf meer qua knowhow en flexibiliteit. Om medewerkers gemotiveerd te houden is het belangrijk een persoonlijke aanpak te kiezen en dit af te stemmen op individueel niveau. Arbeidsvreugde komt de kwaliteit ten goede en is de beste manier om medewerkers langer vast te houden, aldus Maarten. “En buiten het bedrijfsbelang speelt uiteraard het feit dat je als werkgever verplicht bent goed voor je mensen te zorgen. Simpelweg omdat werk een belangrijk deel is van ieders leven en je elkaar een beetje moet helpen het leuk te maken.

Arbeidsvreugde + klanttevredenheid – omzetdoelstelling = succes

Klanttevredenheid is de kern bij Van Baarsen en ze zien in dat een omzet- of groeidoelstelling het behalen hiervan niet zelden in de weg staat. Wat wél een positieve invloed heeft op de klanttevredenheid, is een groep medewerkers die gemotiveerd is en een laag verloop kent. De menselijke (i.p.v. de financiële) aanpak is succesvol!

Oude samenwerking tussen Maarten en ‘Acutec’ in een nieuw jasje

Maarten heeft al lange tijd contact met Bram van Rossum, partner bij Acutec. “Lang geleden ben ik onder Bram begonnen als trainee en in zijn schaduw meegegroeid.” Vijf jaar geleden vertrok Maarten bij hun gezamenlijke werkgever. Bram begon in 2017 als partner bij Acutec en zette een tak op, gespecialiseerd in ondergrondse infra en civiele techniek. Dit gaf een mooie aanleiding voor Maarten en Bram om weer samen te werken, maar nu vanuit een andere vorm.

Bram kent de wereld van ondergrondse infra als geen ander. Daarbij is het een fijne vent en is het geweldig makkelijk met hem schakelen. Ik ben blij met deze nieuwe manier van samenwerken.